Online verwerkingsopdrachten

In de nieuwe online leeromgeving bij Biologie voor analisten worden ‘verwerkingsopdrachten’ opgenomen. Dit zijn opdachten waarmee studenten actief aan de slag gaan met de leerstof die ze eerder in het leerboek hebben aangeboden gekregen. Het doel is dat studenten de kennis begrijpen, toepassen en integreren. Verwerkingsopdrachten vormen de brug tussen instructie en beheersing.

Voordelen van online verwerkingsopdrachten

  1. Bevorderen van actief leren
    Studenten worden uitgedaagd om na te denken, verbanden te leggen en problemen op te lossen.
  2. Betere begripsvorming
    Door informatie actief te verwerken beklijft de leerstof beter dan bij enkel herlezen.
  3. Stimuleert transfer van kennis
    Studenten leren hoe ze kennis kunnen toepassen in de beroepspraktijk.
  4. Meer betrokkenheid
    Vaak zijn verwerkingsopdrachten afwisselender en motiverender dan standaardvragen.
  5. Inzicht in het leerproces
    Leraren krijgen via het dashboard in de online leeromgeving snel zicht op wat studenten wél of nog niet begrijpen.
Voorbeeld van een verwerkingsopdracht in de online leeromgeving bij Biologie voor analisten.