Uitlegvideo’s: codeer leerstof dubbel in je brein

Een combinatie van woord en beeld is goed voor het leren. Als je bij een tekst ook beelden aanbiedt, leert de student twee keer zo goed, volgens de dual coding theory.

Hoe zit dat? In het brein worden geschreven en gesproken woorden slechts één keer gecodeerd, maar bij plaatjes van woorden gebeurt dit twee keer, eerst visueel en daarna verbaal. Beelden laten dubbele en dus sterkere sporen na in het lange termijn geheugen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van uitlegvideo’s.

‘Ik vind de online uitlegfilmpjes heel erg fijn, want die kan je even stop zetten als het te snel gaat of als je het nog niet snapt. En dat je in de les de docent vragen kunt stellen.’

Bij elk hoofdstuk van Biologie voor analisten zijn uitlegvideo’s verzameld. De verzameling is vernieuwd met nog betere video’s. Studenten kunnen de video’s in alle rust bekijken, pauzeren en terugspoelen als ze iets niet begrijpen. Bovendien leren studenten door de combinatie van woord en beeld twee keer zo goed.
Uitlegvideo’s als leerverdubbelaar.